Eerste investering G-force is een feit: SharkMark

Serieus verbeteren? Speel een spelletje!

Volgens oprichter en CEO Lammert van der Wal is het meekrijgen van medewerkers in organisatieverbetering vaak een grote uitdaging voor veel managers, leidinggevenden en consultants. Terwijl juist de medewerkers de verbeterexperts bij uitstek zijn.


SharkMark.com wil met haar producten organisaties helpen organisatieverbetering leuk en praktisch maken. Daarom heeft SharkMark.com, Lean Scene Investigation en JUNGOO Lean ontwikkelt. Hiermee kunnen consultants de verbeterexpertise van medewerkers in een organisatie mobiliseren (crowdsourcen) door middel van een serious game.


Hoe werkt het?

Spelers (medewerkers) gaan via een app op jacht naar boeven (verspillingen) in de eigen organisatie en doen daar verbeteraangiftes van. Hoe meer aangiftes, hoe meer punten de spelers verdienen. Daarnaast zijn er diverse extra’s te verdienen omdat collega’s positief op elkaars verbeteraangiftes stemmen of omdat spelers bepaalde milestones halen.


Door de game elementen, de eenvoud en de slimme technologie worden medewerkers op een leuke en praktische manier betrokken bij de organisatie (strategie). Met de verzamelde data zijn consultants vervolgens in staat om sneller en dieper in de problematiek en het verbeterpotentieel van organisaties te duiken.


Lean Scene Investigation is inmiddels bij diverse organisaties toegepast, momenteel worden er mooie resultaten behaald bij o.a. gemeente Leeuwarden en Stedin in Rotterdam. Daarnaast is er brede interesse vanuit de consultancy branche en opleidingen -en trainingsbureau’s.


Vroege fase investeerders

Het innovatieve karakter, gamification als datagedreven organisatieverbetering tool voor consultants en het schaalbare businessmodel waren voor G-Force Capital, Triade Investments (UMCG) en Stichting Telematica reden om vroeg in te stappen.

Verdere details over de financiering zijn niet bekendgemaakt.